Thursday 10 April 2014

Proses Pembersihan Selepas Banjir

Sambung lagi kisah banjir ri tu

Lepas air dah betul-betul kering, ada la dalam seminggu jugak.
Baru la aku balik rumah n basuh segala tok nenek barang dalam rumah

Ya rabbi...busuk ya amat..
bape kali aku nak termuntah..
Ngan lauk basah dalam freezer yang dah seminggu tu
ngan sampah lagi, ngan air kotor lagi,
tahan jugak la...





Tak ramai lagi orang yang pindah mase ni
Memang aku guna sepenuhnya la lorong belakang rumah ni
semua barang rumahaku keluarkan
yang mana dalam stor tu banyak kotak2 buku n pinggan mangkok
memang buang abis la semua..
sedih tengok koleksi buku2 aku terpaksa dibuang

kt dapor lak memang abis semua keluarkan balik
macam mase memula nak pindah..
basuh balik barang2 dapor
so far barang elektrik aku semua boleh pakai lagi
cuma toaster je buang sebb besi dalam berkarat wpn boleh hidup lagi.


Dapo setelah dicuci dan dibersihkan...




Ni lak mase tarik kete aku yang tersadai kat dalam pagar rumah.
Sebab bateri kong ri tu..





Mase basuh rumah tu, en tunang bawak kawan2 dia tolong skali..
Sib baik ada diorang, tu pun aku ase badan sakit 2 3 hari lepas basuh rumah
Sangat memenatkan.




Segala barang yang hendak dibuang
Antaranya set sofa L shape, tilam, meja kopi, almari dapor, tikar buloh, almari solek kecik..
waaaaaa...sedihnya...


Keadaan rumah selepas siap dibasuh







Kereta tersadai kat bengkel dekat sebulan jugak
baiki n basuh sekali sbb air masuk dalam kete hamper cecah bumbung yer
so karpet semua kene basuh..
kos baiki kete 2k++


Ni lak aku keringkan sijil2 n dokumen penting
mana yang tak penting memang aku buang semua la macam surat2 bank sume.
yang aku terpaksa selamatkan sijil2 sekolah, dokumen peribadi n dokumen rumah.

4 comments:

Unknown said...

kesian nya..banyak kerja nak buat...

Nadyahoney said...

Yer...mmg byk pun..smpi skg de lagi baju yg xabis lipat..huhu

Cikgu Abah said...

susahkan...kalau macam ni..yg penting dokumen2 tu..kalau hanyut hilang la rumit nak mohon semula..

Cikgu Abah said...
This comment has been removed by the author.