Friday 4 April 2014

Memori Tentang Adik

Aku tertengok pic profil wassap adik laki aku ni
Memang memory klasik la
 
 
Aku takkan lupe pic adik aku mase kecik ni
Ye la kan,dia sorang je laki dalam adik badik.
Kitorang ni adik badik ada 5 orang.
yang no 4 ni je sorang laki
mase adik aku ni lahir, aku tak paham tau
sedara mara duk cakap kat mak ayah aku tahniah, tak nak tumbang kambing ke, kenduri ke
aku pelik jugak, nape orang ckp cmtu
sebelum ni dah de tiga anak takde pulak orang nak cakap camtu
 
Biler aku dah besar ni baru la aku paham
Ni soal keturunan dan urusan keluarga
Senang cite urusan faraid la.
Kan kalau ada anak laki maknanya segala harta pusaka hanya dalam kuarga shj
Sedara mara xde hak dah.
 
Tapi tak kesah la kan.
Kitorang ok jer.
Mase membesar dulu aku terpk jugak.
Adik aku ni sorang jer laki sbb yang bongsu pun pmpn gak.
Kot2 dia membesar lembut cam pompuan jugak.
Sib baik la sampai besar ni aku tengok dia gagah je tak lembik
Malu la kn dengan kakak dia.
Kakak2 dia lagi brutal pe.macam lelaki jugak.hehehehe
 
Mase dia kecikkan, giler hyperaktif la.
sangat2.
Tak boleh duduk diam walau seminit.
Macam pic kat atas tu la.
ko tengok dia duduk atas trak camtu.
Hanya kakak2 ni je yang tau camne lasaknya dia
Yela, klu pg kenduri or ziarah rumah orang.
Memang habis segala benda dipanjatnya.
Nak dicubit kecik lagi, bukan paham pun.
Senangnya mak aku tggl je klu pegi jalan dekat2
 
Ni ada satu bukti keaktifan dia
mase tu dekat porch kete
Ada la tumbuh pokok cili api
cili api yang kecik2 tu
umur adik aku mase tu dalam setahun lebih cikit la.
Dah pandai jalan sume.
Memang dapat kaki la mase tu.
Pokok cili tu setinggi dia lebih kurang.
dah berbuah n biasa la klu cili api kan
banyak warna.merah hijau.
Dia geram gamaknya tengok warna warni camtu.
 
Kami toleh2 carik dia, tengok kat mulut dia dah merah dah.
Ada kesan cili 2 yang dikunyah kat tepi mulut.
Kat tangan pun ada saki baki yang dia makan.
Menggelabah sume tangok mulut dia merah camtu.
Tapi dia senyap jer. mulut merah,mat berair cikit.duk bunyi shuu shuu slow2
Pedas la tu tp dia tak tau nak cakap camne kan.
 
Mak aku bagi dia kulum ais
Punya la suke pulak dia dapat gigit ais..
Lepas dari tu, dia tak leh makan pedas lansung.
Sikit pun tak leh hatta sos cili biasa.dari kecik sampai besar.
Sekarang aku tak sure pulak boleh ker tak.
Aku tak tau la dia ingat lagi ke tak moment dia makan cili tu...
 
Ada lagi antara yang aku ingat la
Aku ni dulu kakak yang garang
dulu la, garang cikit ngan adik2
mase tu adik aku ni dalam umur 6 or 7 tahun
dah faham bahasa la
ntah apa adik aku tu wat kat aku ntah
aku pg tempeleng dia
bukan sekali tp dua kali gak jadi.
sampai sekarang aku rasa kesal, nape aku tampar dia.
aku boleh bayang lagi camne reaksi dia.
Dia tak lawan pun tapi terkejut.
Pastu dia ngadu kt mak.huhuu
Mase tu aku rasa geram jer lebih, sesal ada sikit.
Huhuhu..
 
Kalau ko baca ni azam, aku mintak maaf tau.sob sob..
aku tak tau ko ingat lagi atau tak tp sampai sekarang aku tak pernah luper.
Adik lain aku tak pernah pun wat camtu.
Sorry adik Azam.
Sekian..
 
 
 

No comments: